Wednesday, October 30, 2013

Fund Raising KUSP For Aqsa Syarif

Assalamualaikum.

Pada 26 Oktober 2013 yang lalu, kelab Umno Saint Petersburg (KUSP) telah menganjurkan jualan amal "Fund Raising KUSP For Aqsa Syarif" yang berlangsung di Prospekt Stachek 111 Korpus 1. Jualan amal ini diadakan bertujuan untuk mengukuhkan sumber bantuan kewangan dan kemanusiaan Aqsa Syarif bagi mencapai hasrat AQSA untuk mengembalikan hak rakyat Palestin dan Ummah. 

Ditubuhkan dan diluluskan pendaftarannya di Malaysia pada 4 Februari 2010 sebagai suatu organisasi yang berprofil sukarela di atas dasar kemanusiaan. Aqsa Syarif (singkatan: AQSA) memberi maksud “Masjid Yang Dimuliakan”. Aqsa Syarif mempunyai empat misi iaitu penyebaran maklumat, bantuan kemanusiaan, bantuan kewangan dan kerjasama. Aqsa Syarif berganding bahu menyumbang tenaga dan fikiran untuk kebaikan Palestin dan dunia secara amnya. 




Bagi menjadikan jualan amal ini lebih menarik,KUSP telah menggunakan konsep "siapa cepat,dia dapat". KUSP telah menyediakan 40 hidangan istimewa nasi serta lauk ayam kicap pedas dan timun pada harga berpatutan 100 ruble.Di samping itu juga,untuk menghangatkan lagi jualan amal ini,minuman air barli yang menyegarkan serta berkhasiat diberikan secara percuma kepada pembeli. 




Jualan amal ini mendapat sambutan hangat yang luar biasa apabila kesemua 40 hidangan telah terjual dalam masa kurang daripada 10 minit. Yang menariknya, ada pelanggan-pelanggan yang tetap menderma walaupun tidak sempat membeli hidangan tersebut."Derma tetap derma,mungkin tiada rezeki nasi ayam kicap pedas hari ini." kata Luqman (bukan nama sebenar).

Jualan amal ini telah mendapat keuntungan bersih (dicampur bersama derma-derma ikhlas) sebanyak 9950 ruble+RM51 (ditukar semua kepada nilai matawang ringgit adalah sebanyak RM1001). Sebanyak 9650 ruble+RM51 berbentuk wang kertas telah diserahkan kepada Aqsa Syarif melalui sistem "online transaction". Manakala baki 350 ruble (RM35) berupa wang syiling pula telah diderma kepada Masjid Besar Saint Petersburg.

Diharapkan jualan amal seperti ini akan terus mendapat sambutan apabila diadakan pada masa akan datang. Semoga Allah merahmati dan memberkati semua pihak yang telah terlibat dalam jualan amal ini. Semoga dengan usaha ini,dapat diringankan beban penderitaan yang dialami oleh saudara-saudara kita di Palestin. Wallahua'lam.

Cantik bergugus buah papaya,
Masak dipetik satu persatu,
Walaupun berlainan bangsa negara,
Kerana muhibah kita bersatu.


"We care,please stay strong!"


Disediakan oleh,
Muhammad Naufal Bin Azhar
Naib Pengerusi
Kelab UMNO Saint Petersburg sesi 2013/14.


No comments:

Post a Comment